lørdag 8. desember 2012

Pepperkakehus med mal.

I dag har vi bakt mere pepperkaker og selvfølgelig pepperkakehus!
Etter monteringa av pepperkakehuset, overlot jeg pyntinga til lille frøkena. Det var en bra stolt liten jente som gikk i seng i kveld, etter all pyntinga.

Jeg har lagt inn mal til pepperkakehuset, og det kan du laste ned her: mal til pepperkakehus.
Jeg brukte resten av pepperkakedeigen, som jeg hadde frosset ned. For ordensskyld legger jeg ut pepperkakedeig oppskrifta en gang til.






Pepperkakedeig: 
150 g smør
1 1/2 dl sirup
3 dl sukker
1 1/2 dl fløte
2 ts malt kanel
1 ts malt ingefær
1 1/2 ts malt nellik
1/2 ts malt sort pepper
2 1/2 ts natron 
ca 8 dl hvetemel



*Smelt smøret i en kasserolle, tilsett sirup og sukker og rør det godt sammen.
*Avkjøl blandingen til lunken og ha den over i en stor bolle.
*Tilsett fløte, krydder og natron blandet med litt mel. Bland det godt sammen.
*Arbeid inn resten av melet. 

*Deigen blir litt løs, men den skal være slik. 
*Pakk deigen godt inn i plast og la den ligge i kjøleskapet natten over
*Kna deigen på et melet bakebord. 
*Kjevl den ut, til en tynn leiv og stikk ut figurer. 
*Stek pepperkakene ved 180 grader i 8 minutter.
*Når du tar dem ut av ovnen så er dem fremdeles myke, men la de ferdigstekte kakene ligge litt på stekeplaten og "stivne" før du flytter dem.
*Oppbevares i en luftett kakeboks. 
*Deigen kan fint fryses. 

Melisglasur:
1 eggehvite
melis
1/2 ts eddik
*Pisk eggehviten stiv
*Ha i eddiken og melis og bland godt
*Jeg er usikker på hvor mye melis jeg brukte, siden jeg bare tok det på en slump. Kanskje 3 dl? Glasuren skal i allefall bli ganske tykk, men ikke så tykk at du ikke klarer få den ut av sprøyteposen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...