fredag 7. desember 2012

Tynnlefse.

Har for første gang i år prøvd meg på tynnlefse. Jeg har i mange år tenkt å prøve meg på tynnlefser, men det har bare blitt med tanken. Men i år kokte jeg, svigermor og min svigersøster, hodene sammen og hoppet i tynnlefsebakinga. Må si jeg ble overrasket over hvor enkelt det var å lage disse og dem ble jo i tillegg kjempegode! Det som tar litt tid, er kjevlinga og smøringa, men det er absolutt verdt strevet! Så nå tror jeg det blir en tradisjon hvert år fremover med tynnlefsebaking!



Til 32 leiver (lefser) trenger du:

4 egg 
2 kopper sukker
3 dl fløte
7 dl h-melk
2 ss bakepulver
1,7 kg hvetemel



*Romtemperer alle ingrediensene. 
*Pisk egg og sukker til eggedosis.
*Bland fløte og melk.
*Bruker du kjøkkenmaskin, bytt til k-vispen etter du har pisket eggedosisen.
*Ha i bakepulver i eggedosisen.
*Spe så på med fløtemelken og melet vekselsvis inn i eggedosisen.
*Når deigen begynner å bli litt tykk, bytt til eltekroken og bland inn videre resten av melet.
*Ikke elt deigen for lenge, da kan lefsene bli seige. Elt kun til alt er blandet sammen.
*La deigen hvile kaldt til neste dag.
*Del deigen opp i 32 emner og trill dem ut til boller.
*Kjevle ut til en tynn-tynn lefse, ca like tynn som et flatbrød. Husk å ha nok mel på bordet når du kjevler ut.
 *Stekes kun på ene siden på en takke, til lefsa begynner så vidt å få en gylden farge på stekesiden.
*Når lefsene er avkjølt, bløt dem kun på stekesiden og legg et fuktig kjøkkenhåndle mellom hver lefse.
*Ikke legg lefsene oppå hverandre når du har fuktet dem, uten å ha et fuktig håndkle i mellom, da vil dem klistre seg til hverandre.
*Smør så lefsene med smørkrem på den ikke-stekte siden, brett inn to av kantene inn mot midten.
*Smør gjerne et tynt lag smørkrem på ene brettekanten, før du bretter den i to igjen.







Smørkrem:

500 g romtemperert smør
600 g melis
2 ts vaniljesukker
*Rør alt sammen, til kremen blir hvit


12 kommentarer:

  1. Ja dem er det! Blir ikke jul uten lefser! ;)

    SvarSlett
  2. Gode og egentlig lett å lage men det var og fordi oppskriften din var veldig detaljert, supert takk :-)

    SvarSlett
  3. Har aldri bakt lefse før, men skal prøve meg på disse. Hva må man ha takka på? Min går til 9.

    SvarSlett
  4. Ca 7-8.Prøv deg frem. Lefsa skal bli tørr på siden du ikke steker den på samtidig som den får en fin gylden farge på steke siden. Det går kjapt, så følg med at den ikke blir brent.

    SvarSlett
  5. Kan den fryses og pakkes med matpapir imellom lagene?

    SvarSlett
  6. Hvor mye er 2 kopper sukker i dl?
    Og er det kremfløte du bruker?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hm tja si det.. jeg bruker kaffekoppene mine som mål og de er 2 dl pr kopp. Bruker alltid kremfløte der jeg skriver fløte.

      Slett
  7. Skal bake lefser til jul. Hva skal ovnen settes på?

    SvarSlett
  8. 2 ss bakepulver. Det blir 2 spiseskjeer bakepulver. Det var veldig mye. 2 ts (teskjeer) må da være nok.
    Mvh Jan

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...