mandag 2. april 2012

Havrekjeks uten hvetemel.

Jeg måtte bare bake havrekjeks igjen i dag. Denne gangen droppa jeg hvetemel, dermed ble det litt småjusteringer på oppskrifta som jeg bruker. Disse ble faktisk enda sprøere og bedre enn dem laget med hvetemel i. Deigen blir noe løs men bruker du godt med havremel når du kjevler ut deigen, så går det helt fint.



Dette trenger du:

6 dl havregryn
3 dl melk
2 1/2 dl havremel
70 g smør, smeltes
2 ss sukker
½ ts vaniljesukker
½  ts salt
2 ts bakepulver

*Bland melk og havregryn og la stå å svelle litt i ca  5 min
*Tilsett resten av ingrediensene og bland deigen godt sammen
*La deigen stå å hvile seg i 30 min
*Kjevle ut deigen til en tynn leiv ca ¼ cm
*Stikk ut rundinger med for eksempel et glass, dypp glasset i mel slik at deigen slipper glasset
*Prikk kjeksene med en gaffel og settes over på bakepapirkledd stekebrett
*Stekes midt i ovnen på 200 grader ca 15 min 
*Avkjøl på rist

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...