fredag 17. februar 2012

Havrekjeks og havresaft.

Fredag og helg igjen!
Da jeg våknet i morgest var det bare en ting jeg hadde lyst på, nemlig hjemmelagede havrekjeks! Dere vil nok oppdage at jeg er veldig glad i havre og bruker det der jeg kan i maten. Sunt og kjempegodt! Og siden lille prinsessa i hus har fått omgangssyke så måtte jeg jo lage noe næringsrik drikke og da ble det selvfølgelig havresaft. Viktig med nok væske, energi, salt og lett fiber i en liten kropp som er syk!

Deilige sprø havrekjeks!


Sprø havrekjeks:

5 dl havregryn
1 dl havremel
2 dl hvetemel
2 1/2 dl melk
70 g smør, smeltes
2 ts bakepulver
1 ss sukker
1/2 ts salt
1/2 ts vaniljesukker

*Bland sammen havregryn og melk og la det stå å svelle i 10 minutter
*Tilsett resten av ingrediensene, bland deigen godt sammen og la den stå å hvile i 30 minutter
*Sett ovnen på 200 grader
*Kjevle ut deigen til ca 1/4 cm tynn leive
*Stikk ut runde kjeks med et glass og legg dem på en bakepapirkledd stekeplate
*Dypp glasset i mel mellom hver gang du stikker ut kjeksene, så unngår du at deigen setter seg fast i glasset
*Prikk kjeksene med en gaffel
*Stek kjeksene midt i ovnen i ca 15 minutter. Følg med mot slutten av steketiden så dem ikke blir brent.
*Avkjøl på rist og oppbevar i kakeboks

Kveldskos...havrekjeks med brunost.


Slenger også ut oppskrift på havresaft. Godt for både liten og stor!



Havresaft:
1 dl havregryn
1 liter vann
3-4 ss sukker
1/2 ts salt

*Kok havregryn og vann i ca 5 minutter og tilsett salt og sukker
*Sil saften, server og nyt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...