tirsdag 13. mars 2012

Gulrot og ingefærsuppe.

Jeg har fått så veldig sansen for hjemmelagede supper. Det er så sinnsyk forskjell i forhold til posesupper at det går egentlig ikke å sammenligne. Du får helt andre smaker, ikke minst mye mer smak på hjemmelagede supper, og for ikke å snakke om næringsinnholdet... og så er det så mye mer mettende! Jeg kan bare anbefale alle på det varmeste til å ta seg tid til å lage hjemmelaget, for du får en helt ny smaksopplevelse!
Denne gulrot og ingefærsuppa har jeg ikke prøvd før, så om jeg skulle ha endret noe på den, så må det være mere ingefær i. Jeg er glad i mye smak og når det i tillegg heter gulrot OG ingefærsuppe, så forventet jeg mye mer ingefærsmak. Men suppa var knall god den, skikkelig frisk og god i smaken!




Til 4 porsjoner trenger du:

800 g gulrøtter, grovhakket
1 ss smør
100 g løk, hakket
1 ss finhakket ingefær (jeg tror jeg går for 2 ss neste gang)
3 fedd hvitløk, finhakket
100 g tomat
1 ½ ts sitronskall, fint revet
8 dl  grønnsaksbuljong
2 ss sitronsaft

*Smelt smør i en stor kjele
*Ha i løk og stek i et par minutter
*Tilsett ingefær og hvitløk og stek videre i ca 1 minutt
*Ha i gulrot, tomat, sitronskall og buljong og kok opp
*La det småputre under lokk til gulrøttene er møre, ca 15 minutter
*Mos suppen med stavmikser
*Smak til med salt, pepper og sitronjuice
*Tilsett mer buljong hvis du ønsker er tynnere suppe
*Server gjerne med hvitløksbaguetter 

*Om du ønsker, kan du også tilsette 1 pk (400 gram) strimlet svinekjøtt, som du først steker på panna i litt olje. Tilsett kjøttet etter du har moset suppen ferdig, og la det småkoke sammen med suppa 1-2 minutt.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...