onsdag 4. april 2012

Fiskekaker.

Har hatt storproduksjon av fiskekaker i dag. Hjemmelagede fiskekaker er bare snadder. Så i dag tar vi tradisjonellt fiskekaker i brunsaus med makaroni til. Gleder meg allerede! ;)
...og et lite tips før du starter med fiskekakeproduksjon: ha alle ingrediensene kalde; fisk, egg, fløte og melk. Da får du best resultat og unngår at fiskekakene blir kornete.



Her er oppskriften på deilige fiskekaker:

600 g fiskefilet
1 liten  løk
2 ss potetmel
1 dl fløte
1/2 dl melk
1 ss salt
1/2 ts muskat
1/2 ts pepper
½ ts fiskekrydder
2 egg
2 ss hakket gressløk


*Skjær fiskefileten i små biter og kjør den i foodprosessor, sammen med saltet.
*Tilsett krydder, løk, potetmel og egg og bland det videre i foodprossesoren, mens du sper på med melk og fløte.
*Bland i gressløken kjapt til slutt
*Stekes på middels svak varme i smør blandet med litt smaksnøytral olje, til dem er gjennomstekte.

Dette fiskekrydderet bruker jeg...







5 kommentarer:

  1. Takk for oppskriften. Fiskekakene var knallgode. Hilsen Silje

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Godt de falt i smak! :)

      Slett
  2. Kakene er sikkert gode. Jeg har laget mase, masse fiskemat siden jeg var helt ung, nå straks 82 år. Min mor laget enorme mengder med fiskemat, fordi vi bodde nær sjøen med tilgang til alle typer fisk. Jeg har aldri forstått hvorfor noen bruker egg i farsen. Har man fersk fisk er det mer enn nok bindingsevne og egg er helt unødvendig.

    SvarSlett
    Svar
    1. I agree with you, no eggs are needed. I found this recipe looking for homemade traditional style fish food, especially for kids, I cooked it and was really good. I´m all ears if you would like to share any of your family recipes. Thank you. Verónica, from Argentina.

      Slett
  3. Simple, easy and delicious!! Thank you!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...