torsdag 1. mars 2012

Ostesoufflé.

I dag har jeg hverken ork eller energi til store middagstyr. Joda jeg blir lei av å lage mat jeg også, og de dagene er det greit å bare gjøre det enkelt, av de ingrediensene man har i hus. Ikke har jeg lagt middagsplaner for denne uka heller, så da får jeg heller stå å klø meg i hodet når middagstid nærmer seg. Endte opp med å lage ostesoufflé, smaker godt og er ingen hokus pokus for å få det til.


Her er oppskrifta:
Til 3-4 personer trenger du:
2 ss smør
3 ss hvetemel
3 dl melk
3 eggeplommer
200 g ost
1/2 ts salt
3 eggehviter

*Smelt smøret i en kasserolle, tilsett mel og rør det godt.
*Ha i melka, rør godt og kok til det blir en tykk saus. Avkjøl.
*Rasp osten eller skjær den opp i små terninger
*Tilsett salt, eggeplommer og osten i sausen
*Stivpisk eggehvitene og vend dem forsiktig inn i osteblandingen
*Ha blandingen i en godt smurt ildfast form, som har høye kanter
*Stek den nederst i ovnen på 180 grader i 50 minutter
*Server med salat og hvitløksbaguetter til
*Du kan godt tilsette ekstra ingredienser i suffleen, som litt baconterninger, paprika, purre o.l. Jeg synes det er veldig godt med purre i.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...