mandag 3. desember 2012

Nøttemakroner.

Da er jeg så smått i gang med julebaksten. Jeg baker ikke syv sorter og vel så det til jul, rett og slett for det blir ikke spist opp... men noen kaker jeg ha til jul. Det blir liksom ikke jul uten!

De kakene jeg disker opp med og som er et must er nøttemakroner, Sarah Bernard, krydderkake, mørlefser, pepperkaker og selvfølgelig rundstykker. Rundstykker går ikke under kategorien kaker da, men hva er julefrokost uten rundstykker med hjemmelaget multebærsyltetøy? Barndomsminnene og tradisjonene sitter fast dem! :)
Av og til lager jeg også krumkaker og i år ble det også tynnlefser. Oppskrift kommer etterhvert.

I dag var det til pers med nøttemakronenene. Nøtter er digg og disse nøttemakronenene er nydelige!



Til 35-40 stykker trenger du:

500 g malte hasselnøtter (minus 40 hele nøtter til pynt)
4 dl melis
5 eggehviter

*Pisk eggehvitene stive 
*Sikt melisen og tilsett melisen litt etter litt. Pisk den godt inn i eggehviten. 
*Tilsett til slutt de finmalte nøttene. Vend dem inn for hånd eller bytt til k-vispen på kjøkkenmaskinen, om du bruker det. Kjør maskinen i såfall på lav hastighet.
Jeg synes det er best å bruke kjøkkenmaskinen, da røra blir tykk og du må jobbe litt med den, for å få blandet inn de malte nøttene godt.
*Fordel så røren på bakepapirkledd stekeplate med en skje, om lag 16-20 nøttetopper.  Du kan også lage små baller i hånden, på størellse med en liten kjøttkake eller en kjøttbolle. Men trill dem forsiktig i hånden så du ikke presser ut lufta i røra. Jeg synes det er enklest å forme dem i hånden, og du får et penere resultat.
*Pynt hver topp med en hel hasselnøt.
*Stek dem midt i ovnen på 180 grader i om lag 15 minutter, men følg gjerne med litt før, så dem ikke blir brente. Dem skal ikke ha særlig med farge
*Oppbevares best i en tett boks i fryseren.
*Disse tiner kjapt. Rundt 30-40 minutter i romtempratur er nok. 

Ha en bakeglad førjulstid!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...