torsdag 13. desember 2012

Luftige rundstykker.

Min mor skrøt så til meg over Iduns nye "bakehjelpere" som er kommet på markedet; ferskere bakst og luftigere bakst. Så da jeg laget rundstykkene i dag, fant jeg ut at jeg måtte teste det ut... og jeg angrer ikke på det, for å si det sånn! Aldri har jeg fått en så luftig og fløyelsmyk bakst før! Wow! 
Litt juks i bakinga? Tja... men når resultatet ble sååå bra, ja da får det så være. Spørs om ikke jeg blir å teste det mere ut i andre bakverk. Du tilsetter 1 ss av hver, pr pakke gjær du bruker. Anbefales virkelig!

Til ca 25 rundstykker trenger du:
3 dl vann
3,5 dl helmelk
150 g smør
100 g gjær
1 ss sukker
1 ts salt
100 g små havregryn
1 dl linfrø
1 kg hvetemel
2 ss Idun ferskere bakst
2 ss Idun luftigere bakst

*Smelt smøret.
*Varm væsken opp til fingervarmt.
*Smuldre gjæren i væsken og bland det godt ut.
*Bland alle ingrediensene, og elt deigen godt.
*La den heve i 30-40 minutter.
*Elt degen ned igjen og skjær opp deigen i passe emner.
*Trill ut rundstykker og la dem etterheve til dobbel størrelse.
*Stekes på 200 grader, midterste rille, i 15-20 minutter.
*Avkjøles på rist.

Skikkelig gode "bakehjelpere"!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...