tirsdag 11. desember 2012

Krydderbrød.

Mannen i hus er veldig glad i å prøve, eller smake på nye ting når det kommer til mat. Mat med mye smak, sterk mat, ja you name it! Så snart han får snusen i spennende mat er han helt med! Så da en av damene på jobben hans skrøt av et krydderbrød hun hadde prøvd ut, ja da kom han hjem med stor iver og oppskrifta i hånda! Da er det bare for meg å  finne veien til kjøkkenet, finne frem ingrediensene og smake på herligheten!
Krydderbrød er en av oppskriftene som han har kommet hjem med, og siden det er juletider så må det jo bare prøves. Siden jeg ikke liker julebrød, tenkte jeg at dette kanskje kunne være et alternativ...så nå har jeg absolutt funnet mitt "julebrød". Superenkelt er det også å lage, 10 små minutter så var brødene i ovnen!
Ser for meg at disse er også gode med rosiner oppi...for dem som liker det.



Til 2 brød trenger du:
6 1/2 dl store havregryn
6 1/2 hvetemel
6 dl lunken melk
2 1/2 dl sukker
2 ts natron
4 ts kanel
1 ts nellik
1 ts ingefær

*Bland sammen alle ingrediensene godt, for hånd eller i kjøkkenmaskin.
*Fordel røren i 2 bakepapirkledde brødformer (2 liters). Bruk 1,5 liters former om du ønsker litt høyde på brødene.
*Stekes på 180-200 grader, nederst i ovnen, i 45 minutter.
*Avkjøles på rist.
*Fantastisk godt med salt pålegg på, feks kjøttrull eller sylterull.

2 kommentarer:

  1. Smaker god jul, grei og enkel oppskrift! Har allerede delt ut prøvesmakebrød! Blir nok å lage disse flere ganger! Mona

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de smakker skikkelig jul! Bra dem falt i smak. God jul til deg Mona! :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...