mandag 10. desember 2012

Mørlefser.

Jeg er utrolig glad i å stå på kjøkkenet å stå å røre i grytene eller bakebollen, men nå kjenner jeg at det er godt å tenke på at jeg er straks i mål med årets julebakst.
I dag var det frem med kjevla og masse bakepapir og få unna mørlefsene eller tykklefser om du vil.
Nå har jeg bare rundstykkene igjen, så har jeg fått i boks det jeg trenger av julebakst. Vel er ikke helt ferdig med bakinga enda, for til helga blir lille frøkena i hus 3 år, så da må vi jo feire litt bursdag.
Ja og så har jeg nettopp fått oppskrift på krydderbrød i hendene, og den så veldig spennende ut, så den jeg jo også bare prøve!  Her er i allefall oppskrift og resultat av dagens bakst:




Til ca 15 leiver trenger du:
250 g sukker
250 g  sirup
250 g meierismør, smeltes
3,5 dl kefirmelk
1,5 dl seter rømme
2,5 ss hornsalt
ca 800 g hvetemel
                                                             

Tilberedning:
*Romtemperer alle ingrediensene.
*Bland alt, unntatt hvetemel, og rør det godt sammen. Bruk gjerne vispen på kjøkkenmaskin, men kjør med lav hastighet
*Bytt til k-vispen (eller rør inn for hånd) og tilsett hvetemelet. 
*Kjør på lav hastighet, kun til alt er blandet sammen. Ikke bland for lenge, eller begynne å elte, for da kan lefsene bli seige.
*Sett deigen kaldt og la den stå natten over.
*Deigen blir litt løs, så anbefaler deg å holde deigen kaldt hele tiden mens du baker. Da blir deigen lettere å jobbe med. Jeg tar frem deig til ca 3-4 leiver i slengen. Når deigen er litt løs, så får du sikkelig møre og fløyelsmyke lefser.
*Ta deig på størrelse med en stor bolle, til hver lefse. Form deigklumpen lett i hånden til deigen får bollefasong.
*Kjevle ut tynne leiver, ca 1/2 cm i tykkelse, legg en tallerken oppå og skjær ut lefsene etter denne eller bruk et stort lokk med kant på og stikk ut lefsen med... se bilde lengere ned. 
*Stek lefsene på 175 grader, i ca 5 minutter. Lefsene er ferdige når de begynner å bli gyldene. Følg med hele tiden, for det går fort fra gyldent til brent.
*Legg rene kjøkkenhåndklær utover et bord eller en kjøkkenbenk. La lefsene kjøle seg med bakepapiret på, oppå kjøkkenhåndklærne, før du fjerner bakepapiret. Lefsene får da "satt" seg og blir lettere å håndtere, og du unngår at dem knekker i to. 

TIPS: kjevle ut oppå bakepapiret du skal steke på, så slipper du at lefsene sitter fast i bordet og du slipper å bruke så mye mel. Det går med mye bakepapir til dette, men tro meg, det er verdt det! 
Legg et lett fuktet kjøkkenhåndkle under bakepapiret når du kjevler, så slipper du at bakepapiret sklir unna når du kjevler. Og husk  å bruke mel på bakepapiret når du kjevler ut.


Smørkrem:

Ca 3-400 g Romtemperert margarin
Kanel
2-300 g melis eller sukker. Smak deg fram til hvor søtt du vil ha det

*Rør smør og melis hvitt.
*Tilsett ønsket mengde kanel.
*Smør ønsket mengde krem på lefsene, på "vrang" siden, dvs den siden som har ligget ned mot stekebrettet. 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...