torsdag 20. desember 2012

Krumkaker.

Å lage krumkaker er noe jeg ikke har som tradisjon for å lage til jul. Jeg lager det hvis jeg gidder. Er ikke noe må-ha hos oss. Men i år skal mamma og pappa feire jul sammen med oss, og siden dem er krumkakeelskere, så da trør jeg til å lager krumkaker...selvfølgeli slik mamma har lært meg å lage dem!



Dette trenger du:
3 Egg 
Sukker
Mel
Smør
2 ss vann

*Vei eggene med skallet på
*Mål opp sukker, mel, og smør, etter vekta til eggene. Veier eggene feks 150 gram, da skal du ha 150 gram sukker, 150 gram mel og 150 gram smør.
*Pisk egg og sukker til en luftig eggedosis.
*Smelt smøret.
*Bland inn mel, vann og smør i eggedosisen.
*Sett på krumkakejernet, så det blir godt varmt.
*Ha ca 1 ss med røre i krumkakejernet
*Stek til kaken begynner å få en gylden farge
*Ta den ut og surr den med en gang rundt en krumkakepinne.
*La krumkaken stivne på pinnen, før du tar den av og lar den bli helt kald på rist.
*Oppbevar krumkakene i en lufttett kakeboks, og oppbevar i romtemperatur.
*Oppbevarer du dem i et kjølig rom, vil kakene bli seige. Dem tåler ikke stå kaldt eller utsettes for trekk.
*Server med multekrem.


2 kommentarer:

  1. Ja krumkaker er godt, men for min del er det noe jeg ikke spiser så mye av. :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...