tirsdag 23. oktober 2012

Saftig krydderkake uten sukker og mel.

Jeg har prøvd ut litt mer bruk av tagatose i matlaginga i dag. Siden det er snart jul så tenkte jeg prøve å gjøre om litt på oppskrifta på krydderkake, slik at den ble sukker og mel fri. Forsøket ble veldig vellykka vil jeg si. Kaka ble litt lav og litt løs, men den ble saftig og kjempegod! Fikk jo nesten julestemning av den deilige krydderlukta.
Jeg brukte en 2-liters brødform men vil du ha kaka høyere så bruk en mindre form.
Jeg synes denne kaka blir enda bedre når den har fått stått noen dager og "godgjordt" seg.





Dette trenger du:
3 egg
80 g tagatose
50 g sukrin
50 g kokos, evt kokosmel
130 g mandler
1 ts bakepulver
1 dl melk
2 ts kakao
2 ts kanel
2 ts nellik
1,5 ts ingefær
1 ts kardemomme
0,5 ts pepper
1 ts ekte vaniljepulver
50 g smør

*Egg, sukrin og tagatose piskes til luftig eggedosis
*Finmal mandlene og bland det sammen med resten av de tørre ingredinensene
*Bland det tørre i eggedosisen, vekselvis med melken
*Smelt smøret og ha det i til slutt
*Ha røren i en bakepapirkledd 1,5 liters brødform
*Stekes på 150 grader, 50 minutter, midt i ovnen
*La gjerne kaka stå å avkjøle seg litt i forma før du tar den over på en rist 
*Kaka blir som sagt litt løs, så vær litt forsiktig når du hvelver den ut av forma

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...